Igor Munteanu: Aeroportul nu are un director competent, iar actualul APP preferă să lucreze cu interimari, care sunt mai docili și mai ușor de păcălit

Aeroportul Internațional Chișinău a devenit un calvar, constată președintele CUB, Igor Munteanu.

De câțiva ani, folosirea Aeroportului Internațional Chișinău (AIC) a devenit un calvar pentru pasageri și cei care-i petrec ori îi întâmpină. Pe baza unor restricții impuse temporar de la începutul războiului de CSE (Comisia stare excepțională), prelungite ulterior prin dispoziții ale Poliției de Frontieră, care încalcă flagrant drepturile pasagerilor și libertățile noastre, oamenii sunt ținuți la distanță de Aeroport, încălcându-li-se drepturile. În loc să ușureze fluxurile de pasageri, acest regim de restricționări a făcut calea de la sosire la îmbarcare extrem de dificilă și neplăcută, declară Igor Munteanu.

Astfel, controlul bagajelor și actelor durează 1-2 ore, iar rândurile de sute de pasageri la orele de vârf atestă haos în organizarea AIC. Unii cred că soluția ar fi construcția unui nou Terminal, dar nimeni nu explică cum ajungem până în 2027, atunci când se presupune că ar putea fi dat în exploatare. Creșterea numărului de linii aeriene, fără asigurarea condițiilor normale de îmbarcare lasă un gust amar și amintiri deloc amicale pentru pasagerii AIC. Deși restricțiile au fost luate cu scopul de a fluidiza traficul de pasageri și siguranța cetățenilor, acestea nu și-au dovedit relevanța pentru că rândurile enorme din interiorul Aeroportului nu au scăzut, iar nemulțumirile celor care-și întâmpină rudele sunt semnificative.

Zilnic cetățenii postează filme și fotografii cu rânduri de sute de persoane, cu benzi prost organizate la controlul actelor și verificarea bagajelor. Oamenii transpiră, copiii plâng, sunt persoane care-și pierd avioanele chiar aflându-se în rând la controlul actelor, nimeni nu-i mulțumit, iar administrația aeroportului este total absentă. Restricțiile încalcă recomandările ICAO și prevederile unor hotărâri de Guvern, care obligă AIC ca procedurile de control să nu depășească 60 de minute. Crează aceste restricții mai multă securitate? Cu certitudine nu, în schimb crează nemulțumiri și disconfort, nervi, disperare și abandonarea AIC în beneficiul altor aeroporturi, cum ar fi Iași, Bacău sau Cluj. Putem spune cu toată certitudinea – din toată reformele anunțate de Ministrul Spânu la aeroport, oamenii s-au ales doar cu inscripționarea ”MDL” pe ticketele de îmbarcare în loc de ”KIV”. Pasagerii sunt obligați să plătească mai mult reținându-și auto în parcare (scumpă distracție), ori să plătească amenzi, atunci când trebuie să-și aștepte rudele în automobile, de-a lungul drumului spre aeroport, o priveliște sinistră, generată de un cap de lemn din actuala guvernare, care pune interesele sale mai sus de interesele cetățeanului. Toți au de pierdut, poate cu excepția celor care pretind că administrează un aeroport, fără a deține minim de competență în acest domeniu.

Deși numărul pasagerilor a crescut, profiturile aeroportului au rămas modeste. Azi, AIC colectează cca 233 mln lei profit anual, la care se adaugă alte 100 mln lei profit de la magazinele duty free și cafenelele gestionate tot de proprietarii vechi, rămași în business ca urmare a eșuării licitațiilor prost organizate din 2024. Rata redusă de profitabilitate și sistemul prost organizat crează nemulțumiri.

AIC nu are un director competent în fruntea sa, iar actualul APP preferă să lucreze cu interimari, care sunt mai docili și mai ușor de păcălit. Astfel, toată lumea se declară revoltată, dar absentă, iar APP (agenția care administrează proprietățile aeroportului) incapabil să îmbunătățească procesul de fluidizare a pasagerilor.

Nimeni din actualul APP nu se obosește să rezolve gravele probleme cu care se ciocnește azi AIC, fie din incompetență, fie din nepăsare.

În atare condiții, consider prioritare următoarele acțiuni –

  • 1. Desemnarea unui Director AIC printr-un concurs transparent și meritocratic ar desemna un management de la care putem cere calitatea procesului de luare a deciziilor.
  • 2. Aglomerația infernală din AIC impune soluția folosirii sălii VIP, utilizată azi pentru tot felul de bogătani și politicieni la putere, în calitate de alternativă fezabilă pentru fluidizarea traficului de pasageri, care au nevoie acum de soluții, nu altă dată.
  • 3. Administrația trebuie urgent să dubleze personalul vamal și al ofițerilor de frontieră, ori poate chiar de extindere a spațiului fizic al sălilor de așteptare prin construcții provizorii securizate, așa cum se proceda în perioada pandemiei, doar pentru a rezolva urgent problemele cu care se ciocnesc pasagerii AIC.
  • 4. Autoritățile ar putea folosi aeroportul marfar pentru a devia anumite rute (budget) ca Wizz Air și altele), în scopul fluidizării traficului de pasageri, atunci când se vede foarte clar că spațiile existente sunt insuficiente. Anumite companii au decis să treacă la regim nocturn de zbor, dar această soluție crează alte probleme și le pune în special pe spatele pasagerilor (transport mai scump).

Soluții ar mai fi, dar nimeni nu le caută astăzi, luând în considerare capacitatea mediocră de gestionare a crizelor în RM. Pentru că pur și simplu nu le pasă. Unii miniștri plutesc în nor, visând la investiții de miliarde de dolari în terminale megalomanice, în timp ce oamenii oftează din greu și ocărăsc din greu guvernarea. Asta-i chipul unui stat candidat la aderare, care seamănă azi cu un sat Potiomkin, și cu multe slujbe, care nu-și îndeplinesc funcțiile pentru care le plătim salariile. Până când?, se mai întreabă Igor Munteanu.

Recomandăm și ..

Renato Usatîi: Restabilirea școlilor tehnico-profesionale, un alt obiectiv prioritar al Partidului Nostru în viitorul Parlament!

Restabilirea școlilor tehnico-profesionale este unul dintre obiectivele prioritare ale Partidului Nostru pentru viitorul Parlament, anunță președintele formațiunii, Renato Usatîi. În cadrul întrevederii cu cetățenii, el a fost întrebat despre soarta școlilor profesionale care au fost lichidate. „Școlile profesionale sunt fundamentul economiei în orice țară. Suntem o țară plină de juriști și oameni cu studii superioare,...

Ultima orǎ ..

Doliu în teatrul moldovenesc: A murit actorul Valeriu Țurcanu

Actor de teatru și film din Republica Moldova, Valeriu Țurcanu s-a stins din viață în seara zilei de 13 septembrie, la vârsta de 75 de ani. Despre acest trist eveniment anunță o postare pe Facebook a Teatrului Național Satiricus Ion Luca Caragiale.” „Ne exprimăm profunda durere pentru pierderea acestui mare artist și transmitem sincere condoleanțe familiei, colegilor și tuturor celor apropiați. Moartea lui Valeriu Țurcanu lasă un gol imens în viața teatrală din Republica Moldova. Istoria teatrului și toți cei care l-au cunoscut îi vor păstra mereu vie amintirea.” Valeriu Țurcanu s-a născut pe 17 mai 1950, în localitatea Camenca. A...

Mai mulți locuitori din capitală rămân, timp de 10 zile, fără apă caldă menajeră: Vezi adresele

„Termoelectrica” S.A. informează consumatorii din sectorul Ciocana despre executarea lucrărilor planificate pentru testarea cu presiune a rețelelor termice DN800mm de la Stația de Pompare Nr. 13 până la str. M. Sadoveanu (direcția Budești) și str. A. Russo (direcția Rîșcani). Aceste intervenții sunt esențiale pentru asigurarea funcționării optime și sigure a sistemului centralizat de termoficare în sezonul rece 2025–2026.

Ambasadorul Rusiei, convocat la MAE de două ori în trei zile: România cere Moscovei să nu-i mai încalce spațiul aerian

Ambasadorul Federației Ruse la București, Vladimir Lipaev, a fost convocat duminică pentru a doua oară în trei zile la sediul Ministerului Afacerilor Externe, de această dată în legătură cu încălcarea spațiului aerian al României de o dronă rusească în cursul zilei de 13 septembrie 2025. Convocarea a venit din dispoziția ministrului afacerilor externe Oana Țoiu. “Partea română a transmis protestul ferm față de acest act inacceptabil și iresponsabil, care reprezintă o violare a suveranității României. Astfel de situații recurente determină escaladarea și amplificarea amenințărilor la adresa situației de securitate regionale. S-a solicitat părții ruse să ia neîntârziat toate măsurile care se...

Zeci de mii de persoane, la o manifestație a opoziției la Ankara: acuză guvernul turc că subminează democrația

Zeci de mii de oameni au ieșit duminică în stradă, în capitala Ankara, pentru a protesta față de un proces care ar putea duce luni la înlăturarea liderului principalului partid de opoziție, Partidul Popular Republican (CHP). Decizia instanței privind invalidarea congresului formațiunii din 2023, pe motiv de presupuse nereguli procedurale, ar putea remodela partidul, zdruncina piețele financiare și influența calendarul alegerilor generale programate pentru 2028.

Berbecii se confruntă cu neplăceri, iar Scorpionii trebuie să fie atenți la ce vorbesc: Vezi ce-ți prezic astrele

Conjuncția planetară de astăzi promite revelații și schimbări pentru fiecare semn zodiacal. Arhetipurile astrologice se vor manifesta în moduri surprinzătoare, ghidându-vă pașii. Ce secrete vă va dezvălui horoscopul zilnic și cum vă vor influența deciziile? Descoperiți în previziunile personalizate de mai jos.

VIDEO Incident aviatic la Cracovia: Un avion a derapat de pe pistă

Un avion al companiei aeriene poloneze Enter Air, care efectua un zbor din Turcia către Polonia, a ieșit de pe pistă în timpul aterizării pe aeroportul internațional din Cracovia. Pasagerii au fost evacuați în siguranță, iar zborurile au fost suspendate. Zborul Enter Air a decolat duminică din Antalya, din sudul Turciei, puțin după ora locală 12:00. Când a ajuns la aeroportul Balice din Cracovia, în jurul orei 14:00, avionul a derapat de pe pistă în timpul aterizării și s-a oprit pe o zonă cu iarbă adiacentă pistei, potrivit oficialilor aeroportului. La bord se aflau aproximativ 190 de persoane. Toți pasagerii au fost...

(video) Performanță legendară în Las Vegas: Crawford l-a învins pe Canelo și a scris o pagină unică în istoria boxului

Americanul Terence „Bud” Crawford (42-0) a reușit o performanță istorică la Las Vegas, învingându-l pe legendarul Saul „Canelo” Alvarez (63-3) la capătul unui meci de 12 runde, scrie sport.ro