În luna august 2025, Federația Rusă, prin rețeaua condusă de oligarhul fugar Ilan Șor, dar și prin alți actori politici locali, a cheltuit peste 33.600 de euro pentru reclame pe platformele Meta, arată o analiză a organizației WatchDog. Pe YouTube, Șor, Andrei Năstase și Natalia Morari au difuzat în total 274 de reclame politice, însă sumele nu pot fi estimate, întrucât Google nu a activat eticheta „political ads” pentru Republica Moldova. Experții constată că aceste campanii ale rețelei Șor au urmărit subminarea parcursului european al Republicii Moldova și destabilizarea climatului politic, prin promovarea unor mesaje propagandistice și manipulatoare.
Potrivit Radio Moldova cu referire la informațiile prezentate de WatchDog, Șor domină ca volum de reclame – 393 materiale sponsorizate (≈68,8%), pentru care a cheltuit 18.110 euro (≈53,8% din total). Rețeaua sa a recurs la tactici escaladate, constată experții. Paginile finanțate de acesta includ politicieni asociați precum Vasile Tarlev, Partidul Republican „Inima Moldovei”, Partidul „Moldova Mare”, dar și canalul TV MD24. „Chiar dacă pagina MD24 a fost blocată, conținutul branduit a fost promovat prin alte pagini proxy, și acestea fiind blocate ulterior de Meta”, se mai spune în raportul WatchDog.
Datele prezentate mai arată că Andrei Năstase s-a remarcat printr-o creștere semnificativă a cheltuielilor: într-o singură lună a cheltuit 11.618 euro (≈34,5% din total), depășind suma folosită în perioada mai–iulie, când a plătit circa 10.000 euro în trei luni. Marian Lupu a alocat 3.925 euro pentru 58 de reclame (≈11,7%). „Totuși, esențială este implicarea rețelei de pagini false create cu rol clar de manipulare a opiniei publice și de reabilitare a imaginii lui Plahotniuc”, subliniază experții.
O altă concluzie a acestora arată că principalele narative propagate au vizat: fraudarea alegerilor; justiția ca armă politică; criza agricolă și „vânzarea pământurilor străinilor”; pierderea suveranității prin integrarea europeană, dar și reabilitarea imaginii lui Plahotniuc.
„Aceste campanii urmăresc erodarea încrederii cetățenilor în instituțiile statului și subminarea cursului european al Republicii Moldova. Comunicarea insuficientă a autorităților și a partidelor pro-europene lasă teren liber pentru mesaje toxice”, constată experții. În contextul alegerilor parlamentare, comunitatea WatchDog subliniază că „este necesară o colaborare strânsă între instituții și societatea civilă pentru combaterea dezinformării și presiuni asupra platformelor digitale de a acționa ferm împotriva ingerințelor electorale”.
Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!
Articolul Publicitate plătită din străinătate: Cum încearcă oligarhii fugari să influențeze alegerile în Republica Moldova? apare prima dată în Realitatea.md.
MAI MULT REALITATEA