Deși numărul cazurilor de abandon școlar în Republica Moldova a scăzut simțitor în ultimii ani (de la 250 la 100 de copii), fenomenul rămâne o problemă serioasă, strâns legată de sărăcia din familii și de lipsa sprijinului emoțional și educațional. Psihologul Lilia Dubița atrage atenția că elevii care renunță la studii riscă excluderea socială și devianță comportamentală, iar ministrul Muncii și Protecției Sociale în exercițiu, Alexei Buzu, afirmă că autoritățile intensifică intervențiile pentru a preveni asemenea situații, transmite postul public de radio.
„Acest fenomen este foarte îngrijorător pentru că știm că în viitor acești copii sigur nu o să aibă acces la studii medii sau studii superioare, ceea ce le va face integrarea socială mult mai dificilă”, a declarat pentru Radio Moldova psihologul Lilia Dubița. În cadrul emisiunii „Zi de Zi” ea avertizează că abandonul școlar „crește riscul ca acești copii să ajungă în situații de delicvență, inclusiv în dependențe de alcool, droguri și alte fenomene”.
Potrivit specialistei, părinții pot preveni renunțarea la școală prin exemplul personal și prin valorizarea educației: „Părinții îi pot motiva prin două surse: să ofere mai multă atenție sistemului școlar și să descopere motivația de scurtă durată. De exemplu, atunci când un copil mic își face temele, părinții pot transforma procesul într-un joc, nu într-un chin”.
În același timp, Lilia Dubița subliniază că școala este esențială pentru formarea caracterului și dezvoltarea personală: „Copiii trebuie să înțeleagă că școala este sala de sport pentru intelectul lor, pentru socializare și pentru dezvoltarea inteligenței emoționale. Fiecare copil este deja un supererou și are o abilitate fenomenală, iar școala poate descoperi care este aceasta”.
Pe de altă parte, autoritățile afirmă că încearcă să reducă abandonul școlar, inclusiv prin reforma „Restart”, menită să consolideze serviciile sociale. Ministrul muncii și protecției sociale în exercițiu, Alexei Buzu, a explicat că una dintre priorități este intervenția rapidă în cazurile de risc: „Ne-am propus să avem specialiști și servicii mult mai calitative, care să intervină prompt atunci când un copil sau o familie se află în dificultate. Am spus de mai multe ori că avem o obsesie la Ministerul Muncii – să nu avem copii în situații de risc invizibile”.
Potrivit ministrului, numărul vizitelor de monitorizare efectuate de asistenții sociali a crescut considerabil.
„ Dacă în 2024 un asistent social comunitar, în medie, pe săptămână, făcea două vizite de monitorizare, acum, în medie, pe săptămână, acești colegi de-ai noștri fac 13”, a precizat Buzu.
El a adăugat că, de la începutul anului, numărul cazurilor gestionate în sistemul național s-a dublat, iar cel al copiilor în situații de risc a crescut de zece ori. Aceste rezultate, în opinia lui Alexei Buzu, reflectă efortul intensificat de identificare a copiilor în situații de risc și de oferire a sprijinului necesar acestora și familiilor în care trăiesc.
Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!
Articolul Abandonul școlar scade în Moldova; fenomenul rămâne îngrijorător: Ce să facă părinții, ca să-și motiveze copiii apare prima dată în Realitatea.md.
MAI MULT REALITATEA