Numărul mediu lunar de apeluri înregistrate la Serviciul 112 a fost de aproximativ 220 de mii în ultimii trei ani. Dintre acestea, aproximativ 82 de mii de apeluri nu reprezentau o urgență. Serviciul 112 a precizat pentru IPN că cele mai frecvente situații includ reclamațiile legate de produse sau servicii comerciale, probleme administrative sau solicitări de informații generale.
„Alo, am o problemă”
În perioada 2018-2025, în Sistemul Informațional Automatizat al Serviciului Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 au fost înregistrate aproximativ 22,6 milioane de apeluri.
Serviciul 112 informează că sunt înregistrate apeluri privind deconectări de energie electrică, gaze, apă sau internet, defecțiuni casnice, precum spargeri de țevi, scurgeri de apă ori lipsa încălzirii, care nu justifică caracterul de urgență.
Tot printre apelurile care nu constituie urgențe se regăsesc solicitările privind numărul de telefon al unor instituții, efectuarea de comenzi, solicitarea deblocării telefonului, glumele, farsele, folosirea de injurii, întrebări de tipul „cât este ora” sau apelurile efectuate doar din dorința de a comunica cu cineva.
Serviciul 112 precizează că principalele categorii de urgențe semnalate prin apelurile reale sunt cazuri de cefalee, pacienți slăbiți cu simptome neclare, dureri intense abdominale sau de spate, copii slăbiți. La fel, sunt recepționate frecvent apeluri despre persoane agresive, accidente rutiere etc.
Cum funcționează
Durata medie de preluare a unui apel la numărul de urgență 112 din momentul inițierii apelului până la transmiterea informației către serviciile de intervenție este de 122 de secunde.
Operatorul Serviciului 112 recepționează, în regim non-stop, apelurile de urgență pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Fiecare apel este înregistrat automat, fiind identificat numărul de telefon de la care s-a apelat. Operatorul determină natura și tipul cazului, stabilește locul incidentului, circumstanțele și categoria situației de urgență.
În procesul de colectare a informațiilor, acesta poate accesa bazele de date ale furnizorilor de rețele și servicii publice de comunicații electronice pentru a verifica informațiile despre apelant și a confirma localizarea geografică a echipamentului terminal mobil.
După stabilirea naturii incidentului și a serviciilor specializate care urmează să intervină, operatorul procesează apelul de urgență și întocmește fișa apelului, asociind datele relevante din resursele și sistemele informaționale de stat.
Ulterior, operatorul transmite imediat fișa apelului, care conține numărul de identificare atribuit de Sistemul informațional automatizat, către dispeceratele serviciilor specializate de urgență din raza de acțiune corespunzătoare.
Lupta cu apelurile abuzive
Apelurile abuzive reprezintă apelarea repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare ce necesită intervenția serviciilor specializate de urgență. Serviciul subliniază că astfel de apeluri pot afecta viața, integritatea ori sănătatea cetățeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată, precum și mediul.
În situațiile în care sunt identificate asemenea cazuri, Serviciul 112 transmite un SMS la numărul de telefon de la care au fost efectuate mai multe apelări abuzive. Prin acest mesaj, apelantul este avertizat că a sunat abuziv la 112, fiind informat că asemenea acțiuni sunt interzise.
În prezent, se sancționează apelarea falsă intenționată – care reprezintă înștiințarea sau solicitarea de ajutor intenționată falsă sau eronată, realizată prin apelarea numărului 112 cu scopul de a determina alarmarea Serviciului 112 sau intervenția serviciilor specializate de urgență în mod nejustificat.
Potrivit legislației, această faptă se pedepsește cu amendă de la 30 la 60 de unități convenționale sau cu muncă neremunerată în folosul comunității de la 40 la 60 de ore.
The post „Alo, am o problemă”: Mii de moldoveni sună la 112 pentru motive banale appeared first on ipn.md.
MAI MULT IPN


