Meniu, muzică, navigație… S-ar putea ca electronica din mașina ta să fi fost creată într-un birou din Chișinău, Republica Moldova. Deși este un domeniu mai puțin vizibil, succesul acestuia este în continuă creștere și are un impact major.
Gheorghe Ghirjev ne așteaptă cu un zâmbet larg în oficiul său. Ne propune cafea, ceai sau chiar un pic de gin – deși e o oră matinală, pentru antreprenorul moldovean ospitalitatea e în capul mesei. Această deschidere și abordare jovială l-au ajutat să construiască rapid o companie de software pe piața din Republica Moldova – BSW Tech.
Din biroul său de la Chișinău au pornit sistemele electronice folosite în milioane de mașini din lumea-ntreagă. În doar câțiva ani, soluțiile dezvoltate de BSW Tech au ajuns să fie utilizate de mărci auto celebre ca BMW, Suzuki și Alfa Romeo.
Inginerii BSW Tech dezvoltă soluții de siguranță funcțională pentru sisteme infotainment (de informare și divertisment auto), gestionează baterii solare și automatizează agricultura și transportul. Compania nu scrie doar coduri, ci încearcă să înțeleagă modul în care funcționează mașinile moderne. Ghirjev declară însă, cu modestie, că nu au „făcut, încă, destul”.
Forța din spatele industriei auto europene
În prezent, software-ul este o parte integră a industriei auto. Producătorii tradiționali, concentrați odinioară pe hardware, se bazează acum pe actualizări în timp real, pe managementul inteligent al energiei și conectivitate sigură. BSW Tech se poziționează în centrul acestei schimbări: dezvoltă sisteme de management al bateriei pentru mașinile electrice și soluții care permit actualizarea de la distanță a componentelor esențiale.
Unul dintre produsele cheie este software-ul de tip Flash Bootloader, care permite actualizări sigure ale modulelor electronice ale mașinii, similar cu actualizările de pe telefoane. Producătorii pot să corecteze rapid erorile apărute, să adauge funcționalități noi și să îmbunătățească siguranța fără rechemări masive în fabrică ale mașinilor.
BSW Tech lucrează conform standardelor stricte ISO 26262 pentru siguranța funcțională în industria auto. Pentru clienți, asta înseamnă că software-ul lor respectă aceleași cerințe ca și cel creat în marile centre auto din țările europene.
De ce în Republica Moldova?
Republica Moldova înregistrează progrese surprinzătoare în domeniul auto. Până în 2024, sectorul s-a extins semnificativ, angajând peste 19.000 de persoane și contribuind cu 12,7% la PIB-ul național.
Dacă industria auto era odinioară axată pe hardware, acum software-ul este esențial. Actualizările în timp real, managementul inteligent al energiei și siguranța sunt pe primul loc. Această schimbare a deschis oportunități pentru companiile mai mici, dar cu expertiză solidă. Totuși, competiția rămâne dură.
„Acest tip de know-how este destul de rar în Europa și, de obicei, rezervat marilor companii auto care își permit investiții semnificative în cercetare și dezvoltare”, spune Sergiu Bolocan, director DAC, o companie românească producătoare de vehicule. „Integrarea în industria auto europeană necesită o strategie puternică și multă perseverență”.
Un mod nou de a instrui inginerii
Unul dintre factorii cheie ai succesului BSW Tech este colaborarea strânsă cu instituțiile tehnice din Moldova. Ghirjev i-a implicat încă de la început pe studenți, oferindu-le experiență practică valoroasă. El a scris manualul „Embedded C: From Theory to Employment”, unde a sintetizat cunoștințe inginerești complexe într-un curs practic de trei luni. Astăzi, cursul face parte din curriculumul oficial al trei instituții de învățământ din Republica Moldova.
„BSW Tech nu doar urmărește tendințele, ci le și creează”, spune Daniel Benea, CEO al EBS Electric Group, companie româno-austriacă specializată în proiectare și asamblare electronică.
O dovadă a talentului autohton
Elena Maevski, directoare executivă a Asociației Companiilor din Industria Electronică din Moldova, lucrează de ani buni ca să arate lumii întregi că Republica Moldova are ingineri valoroși. Știe din propria experiență cât de greu este pentru companiile din țările mici să iasă în evidență. Un mod prin care o pot face, spune ea, este ca acestea să-și arate competența prin proiecte reale. „Cât timp cât ești dispus să arăți ce poți face, ai o șansă!”, adaugă ea. „Cererea pentru soluții integrate eficient este în creștere, iar Moldova are specialiști care pot face față acestei provocări”, spune Maevski.
Ce avantaje au afacerile locale
Republica Moldova are încă un atu: politica fiscală. Cu o cotă redusă de 7% a impozitului unic, costuri accesibile și o forță de muncă multilingvă, a devenit un loc atractiv pentru afaceri. Moldova Innovation Technology Park (MITP) simplifică și mai mult lucrurile prin reglementări clare, facilități pentru vize IT și conectare directă la piețele europene. Toate astea transformă Republica Moldova într-un loc propice investițiilor în tehnologie.
Și Zonele Economice Libere (ZEL) ale Moldovei oferă avantaje logistice și fiscale importante. Majoritatea companiilor producătoare de componente auto sunt amplasate în aceste regiuni, unde produc cabluri, seturi de cablaje, piese din plastic și componente electronice. Producători internaționali din SUA, Germania și Japonia operează în aceste zone, beneficiind de facilități fiscale și politici comerciale susținute de stat.
„Data viitoare când conduci un BMW sau îți reglezi setările smart de acasă, să-ți aduci aminte că viitorul tehnologiei europene s-ar putea să fie construit într-un birou mic din Chișinău”, spune Gheorghe Ghirjev, zâmbind.
Provocările care urmează
„Multe standarde tehnice nu sunt încă pe deplin aplicate sau înțelese în Republica Moldova, iar inginerii locali nu sunt întotdeauna pe deplin conștienți de cerințele pieței în faza de proiectare. Totuși, din punct de vedere tehnic, pregătirea lor profesională este solidă”, notează Daniel Benea, CEO al EBS Electric Group, România.
O locație strategică
Moldova este situată în apropierea unor centre auto europene importante, inclusiv VW, Renault, Audi, Hyundai și Mercedes-Benz. Această poziționare oferă un avantaj logistic evident. Livrările către Germania durează doar două zile pe cale rutieră, iar Moldova este parte a Coridorului Pan-European de Transport IX, care leagă Finlanda de Grecia prin România.
The post Software „Made in Moldova” ajunge în mașinile BMW, Suzuki și Alfa Romeo appeared first on ipn.md.
MAI MULT IPN




