„Alo, am o problemă”: Mii de moldoveni sună la 112 pentru motive banale

Numărul mediu lunar de apeluri înregistrate la Serviciul 112 a fost de aproximativ 220 de mii în ultimii trei ani. Dintre acestea, aproximativ 82 de mii de apeluri nu reprezentau o urgență. Serviciul 112 a precizat pentru IPN că cele mai frecvente situații includ reclamațiile legate de produse sau servicii comerciale, probleme administrative sau solicitări de informații generale.

„Alo, am o problemă”

În perioada 2018-2025, în Sistemul Informațional Automatizat al Serviciului Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 au fost înregistrate aproximativ 22,6 milioane de apeluri.

Serviciul 112 informează că sunt înregistrate apeluri privind deconectări de energie electrică, gaze, apă sau internet, defecțiuni casnice, precum spargeri de țevi, scurgeri de apă ori lipsa încălzirii, care nu justifică caracterul de urgență.

Tot printre apelurile care nu constituie urgențe se regăsesc solicitările privind numărul de telefon al unor instituții, efectuarea de comenzi, solicitarea deblocării telefonului, glumele, farsele, folosirea de injurii, întrebări de tipul „cât este ora” sau apelurile efectuate doar din dorința de a comunica cu cineva.

Serviciul 112 precizează că principalele categorii de urgențe semnalate prin apelurile reale sunt cazuri de cefalee, pacienți slăbiți cu simptome neclare, dureri intense abdominale sau de spate, copii slăbiți. La fel, sunt recepționate frecvent apeluri despre persoane agresive, accidente rutiere etc.

Cum funcționează

Durata medie de preluare a unui apel la numărul de urgență 112 din momentul inițierii apelului până la transmiterea informației către serviciile de intervenție este de 122 de secunde.

Operatorul Serviciului 112 recepționează, în regim non-stop, apelurile de urgență pe întreg teritoriul Republicii Moldova. Fiecare apel este înregistrat automat, fiind identificat numărul de telefon de la care s-a apelat. Operatorul determină natura și tipul cazului, stabilește locul incidentului, circumstanțele și categoria situației de urgență.

În procesul de colectare a informațiilor, acesta poate accesa bazele de date ale furnizorilor de rețele și servicii publice de comunicații electronice pentru a verifica informațiile despre apelant și a confirma localizarea geografică a echipamentului terminal mobil.

După stabilirea naturii incidentului și a serviciilor specializate care urmează să intervină, operatorul procesează apelul de urgență și întocmește fișa apelului, asociind datele relevante din resursele și sistemele informaționale de stat.

Ulterior, operatorul transmite imediat fișa apelului, care conține numărul de identificare atribuit de Sistemul informațional automatizat, către dispeceratele serviciilor specializate de urgență din raza de acțiune corespunzătoare.

Lupta cu apelurile abuzive

Apelurile abuzive reprezintă apelarea repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare ce necesită intervenția serviciilor specializate de urgență. Serviciul subliniază că astfel de apeluri pot afecta viața, integritatea ori sănătatea cetățeanului, ordinea publică, proprietatea publică sau privată, precum și mediul.

În situațiile în care sunt identificate asemenea cazuri, Serviciul 112 transmite un SMS la numărul de telefon de la care au fost efectuate mai multe apelări abuzive. Prin acest mesaj, apelantul este avertizat că a sunat abuziv la 112, fiind informat că asemenea acțiuni sunt interzise.

În prezent, se sancționează apelarea falsă intenționată – care reprezintă înștiințarea sau solicitarea de ajutor intenționată falsă sau eronată, realizată prin apelarea numărului 112 cu scopul de a determina alarmarea Serviciului 112 sau intervenția serviciilor specializate de urgență în mod nejustificat.

Potrivit legislației, această faptă se pedepsește cu amendă de la 30 la 60 de unități convenționale sau cu muncă neremunerată în folosul comunității de la 40 la 60 de ore.

The post „Alo, am o problemă”: Mii de moldoveni sună la 112 pentru motive banale appeared first on ipn.md.

MAI MULT IPN

Recomandăm și ..

VIDEO Ion Ceban: Primăria Chișinău a făcut din domeniul tineretului o prioritate reală

Primarul General, Ion Ceban, a fost astăzi alături de tineri, la un eveniment care, de fapt, vorbește despre prezentul și viitorul nostru - YouthTalk, care nu este doar o platformă, ci o dovadă că tinerii sunt activi, curajoși și dornici să participe la schimbarea orașului. „Una dintre cele mai mari satisfacții ale mele, în calitate...

Ultima orǎ ..

File din trecut: Liturghierul slavon, începutul tipografiei în Țara Românească

Bătălia de la Varna din 1444 și cutremurul din 1940 au influențat istoria Europei de Est și a Moldovei.

Își va petrece următorii opt ani la închisoare. Ce infracțiune a comis un tânăr în Capitală

Un bărbat de 33 de ani a fost condamnat la opt ani de închisoare, cu executarea pedepsei în penitenciar de tip semiînchis, pentru tâlhărie. Sentința a fost pronunțată de Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani. „În seara zilei de 23 aprilie 2025, inculpatul, purtând o mască medicinală pentru a-și ascunde identitatea, a pătruns în incinta unei instituții de creditare nebancare din sectorul centru al municipiul Chișinău. Având asupra sa un obiect asemănător unei arme, acesta a amenințat angajata de la casierie, cerându-i să-i predea toate mijloacele bănești aflate în gestiune. Sub presiunea amenințărilor, femeia a introdus banii într-o sacoșă aruncată de atacator, care...

RAPORT | Moldova 1, în top 3 al televiziunilor din țară: audiența a crescut cu peste 21% în ultimul an

Audiența televiziunii publice din Republica Moldova a crescut semnificativ în 2025 - cu 21.3% față de anul precedent, iar Moldova 2 a înregistrat o relansare clară a audienței începând din trimestrul al treilea al anului curent. Totodată, Postul Moldova 1 s-a menținut stabil în top 3 al televiziunilor, iar „Mesager”-ul este cel mai urmărit buletin de știri din R. Moldova, a declarat Andrei Zapșa, directorul general adjunct al Companiei „Teleradio-Moldova”, responsabil de televiziune, la ultima ședință a Consiliului de Supraveghere și Dezvoltare (CSD) al instituției.

Autoritățile din Chișinău reafirmă sprijinul pentru tineri de Ziua Națională a Tineretului. Mesajul edilului capitalei

Autoritățile locale din Chișinău își reafirmă sprijinul pentru tineri, subliniind rolul acestora ca „ambasadori ai schimbării”. Cu ocazia Zilei Naționale a Tineretului, marcată anual în a doua duminică a lunii noiembrie, primarul Ion Ceban a declarat că tinerii sunt forța activă și creativă a municipiului, iar Primăria va continua să le ofere susținere prin programe educaționale, civice și culturale. „Mi-aduc aminte acum șase ani, când prima dată am ajuns în Centrul de Tineret la Ciocana, care era unul singur la acea etapă. Parcă părea că lucrurile pe care le pornim împreună sunt foarte greu de mișcat sau, pe alocuri, chiar...

Delegație a Comisiei de la Veneția, la Chișinău: discuții despre reforma procuraturii și consolidarea luptei anticorupție

O delegație a Comisiei de la Veneția efectuează o vizită de lucru în Republica Moldova în perioada 10–11 noiembrie, în contextul elaborării avizului comun al Comisiei de la Veneția și al Direcției Generale pentru Drepturile Omului și Statul de Drept a Consiliului Europei privind inițiativa de creare a Procuraturii Anticorupție și Combaterea Crimei Organizate (PACCO).

VIDEO „Borodkina face operații la Odesa”. Roman Babuțchi despre șefa salonului în care a decedat soția „MonaLisa”: A invitat o persoană din Moldova să-i facă publicitate

Roman Babuțchi, soțul femeii de afaceri care și-a pierdut viața în timpul unei intervenții estetice la salonul „Dr. Serebrova Clinic” din Chișinău, susține că proprietara, Irina Borodkina, continuă să efectueze operații la Odesa, în pofida tragediei din ianuarie 2025. Potrivit acestuia, femeia ar fi invitat o persoană din Republica Moldova pentru a-i face publicitate, comportându-se „de parcă nimic nu s-ar fi întâmplat”. „Eu nu înțeleg ce trebuie să mai facă persoanele acestea ca să fie trase la răspundere. Eu scriu cereri peste tot. Eu înțeleg dacă eu pur și simplu vorbeam despre asta, dar eu vorbesc, fac o emisiune, pe...

Două trenuri s-au ciocnit în Slovacia: Poliția descrie scena drept „haos”

Două trenuri s-au ciocnit duminică seara în vestul Slovaciei, accident soldat cu zeci de răniți, a anunţat guvernul de la Bratislava, scrie digi24.ro.