Sancțiunile SUA lovesc dur: Putin nu mai are unde să vândă petrolul și îl ține blocat pe mare

Transporturile de petrol rusesc rămân tot mai des fără cumpărători, în contextul sancțiunilor impuse de Statele Unite companiilor Rosneft și Lukoil. Potrivit Reuters, două petroliere încărcate cu aproximativ 1,5 milioane de barili de țiței au fost obligate să ancoreze în apropierea Canalului Suez și au fost transformate în „depozite plutitoare”.

Potrivit Antena 3 CNN, petrolierul Sikar, încărcat în portul baltic Primorsk pe 6 octombrie și îndreptat spre Port Said, s-a oprit la intrarea în Canalul Suez pe 24 octombrie și nu s-a mai mișcat de atunci. O situație similară a fost raportată pentru nava Monte 1, care s-a încărcat pe 7 octombrie și a rămas ancorată în zonă de aproape două săptămâni, după ce a traversat Canalul Suez pe 30 octombrie.

Bloomberg notează că volumul de petrol rusesc aflat pe mare a ajuns la începutul lunii noiembrie la 380 de milioane de barili, în creștere cu circa 30 de milioane față de începutul lunii septembrie. Creșterea reflectă refuzul tot mai multor rafinării de a primi livrări din Rusia. Cinci dintre cele mai mari rafinării indiene, Reliance Industries, Bharat Petroleum, Hindustan Petroleum, Mangalore Refinery and Petrochemicals și HPCL-Mittal Energy, au încetat complet achizițiile de petrol rusesc, acestea reprezentând anterior aproape două treimi din importurile totale ale Indiei din Rusia.

În prezent, India, unul dintre principalii cumpărători de țiței rusesc, poartă negocieri cu marile țări producătoare din Orientul Mijlociu pentru a înlocui aceste livrări, care reprezintă aproximativ o treime din piața sa internă. Conform Bloomberg, directorii companiilor indiene deținute de stat s-au întâlnit săptămâna trecută, la Abu Dhabi, cu reprezentanți ai Saudi Aramco și Abu Dhabi National Oil Company (ADNOC). Surse citate de agenție afirmă că producătorii din Golf au garantat Indiei continuitatea aprovizionării.

Pentru a ocupa segmentul lăsat liber de Rusia pe piața indiană, Arabia Saudită a redus drastic prețurile pentru livrările din decembrie. Sortimentele Arab Light, Arab Extra Light și Arab Super Light vor fi oferite clienților asiatici cu o reducere de 1,20 dolari pe baril, iar sorturile Arab Medium și Arab Heavy vor fi ieftinite cu 1,40 dolari pe baril.

Între timp, companiile de stat chineze Sinopec și PetroChina au anunțat un „boicot” al achizițiilor directe de la Rosneft și Lukoil, fiind urmate de mai multe rafinării private, precum Shandong Yulong Petrochemical, deja inclusă pe lista neagră a Regatului Unit și a Uniunii Europene.

După ce China și India au devenit principalii cumpărători de petrol rusesc în ultimii doi ani, Brazilia s-a remarcat ca un mare importator de produse petroliere, în special motorină. Însă și aceasta își reduce acum achizițiile. Deși Brazilia se numără printre primii zece producători mondiali de petrol, importă aproape o treime din motorina consumată, din lipsă de capacități de rafinare. Rusia a acoperit 60% din aceste importuri în prima jumătate a anului 2025, potrivit Financial Times, dar cota sa s-a redus la doar 17% în octombrie.

„Scăderea importurilor din Rusia se explică prin consecințele incertitudinii juridice și de reglementare”, a declarat compania de distribuție Saara Combustíveis pentru FT.

În același timp, Reuters scrie că Lukoil a declarat „forță majoră” la câmpul petrolier West Qurna-2 din Irak, unul dintre cele mai mari din lume, după ce sancțiunile occidentale au început să afecteze operațiunile companiei.

„Există condiții de forță majoră care împiedică desfășurarea normală a activităților”, a transmis Lukoil într-o scrisoare adresată Ministerului Petrolului din Irak. Trei surse au confirmat că autoritățile irakiene au suspendat toate plățile în numerar și în țiței către companie. Dacă situația nu se rezolvă în termen de șase luni, Lukoil ar putea opri complet producția și se va retrage din proiect, a declarat un înalt oficial din industria petrolieră irakiană.

West Qurna-2, situat la circa 65 de kilometri nord-vest de portul Basra, reprezintă aproximativ 9% din producția totală de petrol a Irakului, cu o capacitate de circa 480.000 de barili pe zi. Este, totodată, cel mai valoros activ extern al Lukoil.

Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM!

Sancțiunile SUA împotriva Lukoil lovesc dur Bulgaria. Mai are benzină pentru o lună și motorină pentru 50 de zile

Articolul Sancțiunile SUA lovesc dur: Putin nu mai are unde să vândă petrolul și îl ține blocat pe mare apare prima dată în Realitatea.md.

MAI MULT REALITATEA

Recomandăm și ..

VIDEO | Elena Gritco: Avem 29 de proiecte de lege și sperăm să avem susținerea și celorlate fracțiuni

Elena Gritco, deputat pe lista Partidului Nostru declară că colegii deputați vor fi sincer cu oamenii atât de la tribună, cât și în afara ei, așa cum am fost în toți anii de activitate! Parcursul Partidului Nostru până a deveni partid parlamentar a fost unul foarte lung și anevoios. Suntem unicul partid din Republica Moldova...

Ultima orǎ ..

Moldova instituie un sistem național pentru protecția informațiilor și gestionarea riscurilor în aviația civilă

Guvernul Republicii Moldova a aprobat, în ședința din 12 noiembrie, Regulamentul privind managementul riscurilor în materie de securitate a informațiilor cu impact asupra siguranței aviației civile, un pas important pentru alinierea țării la standardele europen...

Șase instituții publice din Chișinău s-au reconectat la SACET. Vezi care sunt acestea

Complexul de edificii al Clinicii „Emilian Coțaga”, Centrul Municipal de Plasament și Reabilitare pentru Copii de Vârstă Fragedă, Centrul de zi și activități „Start”, Universitatea de Stat de Educație Fizică și Sport, Agenția Națională de Asigurare a Calității în Educație și Cercetare și ÎS Sanatoriul-Preventoriu de bază S.P.B „Constructorul” din Chișinău s-au reconectat la Sistemul de Alimentare Centralizată cu Energie Termică (SACET). Anunțul a fost făcut de S.A. Termoelectrica. În urma reconectării acestor edificii, sarcina...

Investigații ample la USMF după scandalul diplomelor medicilor români. Ministrul Sănătății, Emil Ceban: „Verificăm fiecare dosar”

Verificări de amploare au loc la Universitatea de Stat de Medicină și Farmacie „Nicolae Testemițanu”, după ce autoritățile române au pus la îndoială veridicitatea diplomelor pentru studii de rezidențiat oferite de această instituție unor medici ...

UE nu este evaluator, ci partener activ în alinierea țării la standarde europene, Rodica Crudu

Uniunea Europeană nu acționează ca evaluator, ci ca partener în procesul de aliniere a Republicii Moldova la standardele europene, susține Rodica Crudu, secretar general adjunct al Guvernului. Într-un interviu pentru IPN, responsabila a declarat că UE sprijină țara prin proiecte concrete și finanțări substanțiale, menite să faciliteze implementarea reformelor. Potrivit Rodicăi Crudu, Comisia Europeană a pus la dispoziția țării un proiect de asistență tehnică de circa 18 milioane de euro, iar pentru implementarea reformelor în...

Stanislav Ghilețchi: În ultimii ani am avut o creștere economică aproape de zero

Planul de Creștere pentru Moldova, în valoare de 1,9 miliarde de euro, oferit de Uniunea Europeană sub formă de credite și granturi, reprezintă o oportunitate uriașă pentru modernizarea și dezvoltarea țării. Opinia aparține directorului adjunct al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), Stanislav Ghilețchi, și a fost exprimată în cadrul dezbaterii publice „Planul de creștere Moldova-UE ca simbol. Și garanție a modernizării?”, organizată de Agenția de presă IPN. Potrivit expertului, Republica Moldova urmează...

PROMO. Ce se ascunde în spatele scandalului cu demisii de la SPPS? Răspunde Radu Marian, la UNInterviu, la ora 14:00, doar pe UNIMEDIA

Deputatul Partidului Acțiune și Solidaritate, Radu Marian, cel mai curaj din actualii guvernanți, care nu refuză invitațiile UNIMEDIA, a spus ce știe despre scandalul cu demisii la șefia Serviciului pentru Protecție și pază e Stat. „M-a întristat această știre”, a declarat parlamentarul la UNInterviu cu Olesea Banari, pe care îl puteți urmări, în premieră la ora 14:00.

Bolea lasă de înțeles că nu răspunde de problemele CFM: MIDR elaborează acte. Întrebările la director.

Ministrul Infrastructurii, Vladimir Bolea, a lăsat de înțeles că nu este responsabil să răspundă de problemele Căilor Ferate din Moldova (CFM). Oficialul a declarat jurnaliștilor că instituția are un director general, care trebuie să ia decizii împreună cu membrii Consiliului de administrație, despre modul în care întreprinderea își desfășoară activitatea economică.  Declarația a fost făcută după ce presa l-a întrebat pe Bolea despre motivele pentru care trenul Chișinău – Iași va circula doar de trei...