Parlamentul Bulgariei a sprijinit ideea creării unei rețele de magazine de stat în cele mai sărace regiuni ale țării. Acestea vor vinde produse alimentare cu o marjă de profit limitată.
Guvernul Bulgariei va crea o companie comercială cu un capital inițial de cinci milioane de euro, care va fi controlată de Ministerul Agriculturii și Alimentației. Magazinele vor fi deschise în incinta oficiilor poștale de stat din localitățile mici, unde se distribuie pensiile
„Crearea unei rețele de magazine alimentare de stat, cu prețuri și proveniență controlate, este un pas esențial pe care statul trebuie să-l facă pentru a stopa speculațiile intermediarilor, rețelelor și cartelurilor și pentru a sprijini puterea de cumpărare a populației și accesul la produse alimentare de calitate și accesibile chiar și în cele mai mici localități”, se arată în comunicatul inițiatorilor.
Economistul Institutului de Economie de Piață, Adrian Nikolov, a subliniat că intervenția statului pe orice piață ridică îngrijorări legate de concurență și de legislația UE.
„În acest caz, intenția declarată în mod deschis este de a modifica condițiile pieței pentru a reduce prețurile la produsele alimentare. Comisia pentru Protecția Concurenței va trebui să analizeze în detaliu dacă rețeaua de retail, susținută de întreaga putere financiară a statului, nu devine un jucător neloial pe piață”, a explicat expertul.
În ultimele două luni, organizațiile de consumatori din Bulgaria au organizat mai multe acțiuni de protest pentru a boicota rețelele suspectate de creșterea artificială a prețurilor. Prima acțiune a dus la scăderea veniturilor magazinelor cu aproximativ 20%.
Este de menționat că inflația anuală în Bulgaria este de 2,6%.