O dietă sănătoasă ar putea prelungi viața cu 10 ani. Alimentele care pot face diferența

Trecerea de la un stil alimentar dezordonat la unul ceva mai echilibrat la vârsta mijlocie ar putea adăuga aproape un deceniu la viața unei persoane, sugerează un nou studiu. Cu alte cuvinte, o dietă sănătoasă ar putea prelungi viața cu 10 ani. Anumite alimente sunt cele care pot face diferența.

Studiul, publicat recent în Nature Food, s-a bazat pe un model folosit pentru a estima modul în care schimbările stilului de viață ar putea afecta speranța de viață a unei persoane. S-au folosit date despre 467.354 de participanți de la UK Biobank. Acesta din urmă e o bază de date biomedicală la scară largă. Reprezintă adesea o resursă de cercetare care conține date genetice și informații de sănătate despre o jumătate de milion de participanți din Marea Britanie.

O dietă sănătoasă ar putea prelungi viața cu 10 ani

Modelul a descoperit că persoanele în vârstă de 40 de ani care au renunțat la dieta nesănătoasă. Ei au optat pentru un stil alimentar echilibrat ar putea adăuga aproximativ 10 ani la speranța de viață. Mai specific, e vorba de 10,8 ani în plus pentru femei și 10,4 ani pentru bărbați.

Trecerea de la o dietă medie la dieta asociată longevității a fost între timp legată de o creștere a speranței de viață de 3,1 ani pentru femeile în vârstă de 40 de ani, crescând ușor la 3,4 ani pentru bărbați. Efectuarea acelorași schimbări în alimentație la 70 de ani a fost asociată cu o creștere a speranței de viață. Aici e vorba de aproximativ cinci ani.

„Câștigurile în speranța de viață sunt mai mici cu cât este mai mare întârzierea în inițierea îmbunătățirilor dietetice. Cu toate acestea, chiar și pentru cei care inițiază schimbarea dietei la vârsta de 70 de ani, creșterea speranței de viață este de aproximativ jumătate din cea atinsă de adulții de 40 de ani”, au scris autorii studiului.

Ei au descoperit că, cu cât schimbările către o dietă sănătoasă sunt mai mari, cu atât câștigurile așteptate în speranța de viață sunt mai mari.

Cercetătorii de la Universitatea din Bergen, Norvegia, și de la Universitatea din Glasgow, Scoția, au descoperit că cerealele integrale, nucile și fructele par să facă cea mai mare diferență pozitivă în speranța de viață. Cele mai strâns legate de mortalitate au fost băuturile îndulcite cu zahăr și carnea procesată, mai scrie în studiu.

Dieta mediteraneană, una dintre cele mai sănătoase din lume

Potrivit analizei cercetătorilor, o dietă asociată longevității a constat într-un aport ridicat de lapte și lactate, legume, nuci și leguminoase. De asemenea, e nevoie de un aport moderat de cereale integrale, fructe, pește și carne albă.

E nevoie și de o scădere în aportul de ouă, carne roșie și băuturi îndulcite cu zahăr. La fel de important e și un aport redus de cereale rafinate și carne procesată.

Recomandările noului studiu sunt mai apropiate de dieta mediteraneană, care este considerată una dintre cele mai sănătoase moduri de alimentare. Ea pune accent pe cerealele integrale, proteinele slabe, fructele, legumele și grăsimile sănătoase. În același timp, e importantă limitarea alimentelor procesate, precum și a alimentelor dulci și prăjite.

Care au fost limitările studiului

Modelul unui regim alimentar nesănătos, care a fost cel mai asociat cu scăderea longevității, nu conținea cantități substanțiale de cereale integrale, legume, fructe, nuci, leguminoase, pește, lapte și lactate și carne albă. Pe de altă parte, era bogat în cantități substanțiale de carne procesată, ouă, cereale rafinate și băuturi îndulcite cu zahăr.

Autorii au recunoscut că studiul lor a arătat o corelație, nu o cauzalitate, între o dietă sănătoasă și creșterea speranței de viață. Ei și-au ajustat modelul pentru a încerca să prevină factori precum fumatul și statutul socio-economic să deformeze rezultatele.

O limitare suplimentară a fost că Biobankul din Marea Britanie nu măsoară consumul de orez al participanților. Acesta este deosebit de important pentru multe grupuri de migranți.

Articolul O dietă sănătoasă ar putea prelungi viața cu 10 ani. Alimentele care pot face diferența apare prima dată în Realitatea.md.

MAI MULT REALITATEA

ULTIMA ORĂ

Soare sau ploi? Cum va fi vremea în weekend

În acest weekend, cerul va fi variabil, iar precipitațiile...

Bruxelles interzice trotinetele electrice închiriate, din 2027

Guvernul regional din Bruxelles a anunțat interzicerea utilizării trotinetelor...

Schimbare importantă la NATO. Decizia pregătită după dronele explodate în România

O nouă propunere discutată în cadrul NATO ar urma...

Academia de Științe a Moldovei, la ceas aniversar: 65 de ani de excelență academică

Academia de Științe a Moldovei a marcat vineri, 12...

Maia Sandu și António Costa discută accelerarea parcursului european al Republicii Moldova

Președinta Maia Sandu a avut astăzi o convorbire telefonică...

Tentativă de asasinat în Rusia: fost ministru din „DNR”, vizat de un colet exploziv

O explozie s-a produs în apropierea locuinței fostului adjunct...

ULTIMA ORĂ

Un șef de organizație criminală din Venezuela, pentru care SUA ofereau recompensă, a fost eliminat într-un atac aerian american

Şeful organizaţiei criminale Tren de Aragua, pentru a cărui capturare administraţia americană pusese o recompensă, a fost ucis într-o operaţiune comună cu Statele Unite în...

NEWS ALERT VIDEO | Microbuz înmatriculat în R. Moldova, implicat într-un accident în Ungaria: opt persoane au decedat

Opt persoane și-au pierdut viața, iar una a fost rănită într-un grav accident produs dimineață, în vestul Ungariei. Incidentul a avut loc după ce...

Important

Un șef de organizație criminală din Venezuela, pentru care SUA ofereau recompensă, a fost eliminat într-un atac aerian american

Şeful organizaţiei criminale Tren de Aragua, pentru a cărui capturare administraţia americană pusese o recompensă, a fost ucis într-o operaţiune comună cu Statele Unite în sudul Venezuelei, au anunţat vineri cele două ţări, relatează AFP, preluată de Agerpres.The post Un șef de organizație criminală din Venezuela, pentru care SUA ofereau recompensă, a fost eliminat într-un atac aerian american first appeared on Nexta.ro.

Un șef de organizație criminală din Venezuela, pentru care SUA ofereau recompensă, a fost eliminat într-un atac aerian american

Şeful organizaţiei criminale Tren de Aragua, pentru a cărui capturare administraţia americană pusese o recompensă, a fost ucis într-o operaţiune comună cu Statele Unite în sudul Venezuelei, au anunţat vineri cele două ţări, relatează AFP, preluată de Agerpres.The post Un șef de organizație criminală din Venezuela, pentru care SUA ofereau recompensă, a fost eliminat într-un atac aerian american first appeared on Nexta.ro.

Un șef de organizație criminală din Venezuela, pentru care SUA ofereau recompensă, a fost eliminat într-un atac aerian american

Şeful organizaţiei criminale Tren de Aragua, pentru a cărui capturare administraţia americană pusese o recompensă, a fost ucis într-o operaţiune comună cu Statele Unite în sudul Venezuelei, au anunţat vineri cele două ţări, relatează AFP, preluată de Agerpres.The post Un șef de organizație criminală din Venezuela, pentru care SUA ofereau recompensă, a fost eliminat într-un atac aerian american first appeared on Nexta.ro.

Incident șocant în curtea unei școli: un bărbat a amenințat cu un cuțit o altă persoană

Potrivit Inspectoratului de Poliție Județean Neamț, oamenii legii au fost sesizați vineri, printr-un apel la 112. Sesizarea a fost făcută de un bărbat de 44 de ani, care a reclamat că a fost amenințat de o altă persoană. La fața locului au intervenit polițiști din cadrul Poliției orașului Roznov și ai Secției de Poliție Rurală Săvinești. Aceștia au demarat verificări pentru stabilirea împrejurărilor în care s-a produs incidentul. Amenințări cu un...

Incident șocant în curtea unei școli: un bărbat a amenințat cu un cuțit o altă persoană

Potrivit Inspectoratului de Poliție Județean Neamț, oamenii legii au fost sesizați vineri, printr-un apel la 112. Sesizarea a fost făcută de un bărbat de 44 de ani, care a reclamat că a fost amenințat de o altă persoană. La fața locului au intervenit polițiști din cadrul Poliției orașului Roznov și ai Secției de Poliție Rurală Săvinești. Aceștia au demarat verificări pentru stabilirea împrejurărilor în care s-a produs incidentul. Amenințări cu un...

Incident șocant în curtea unei școli: un bărbat a amenințat cu un cuțit o altă persoană

Potrivit Inspectoratului de Poliție Județean Neamț, oamenii legii au fost sesizați vineri, printr-un apel la 112. Sesizarea a fost făcută de un bărbat de 44 de ani, care a reclamat că a fost amenințat de o altă persoană. La fața locului au intervenit polițiști din cadrul Poliției orașului Roznov și ai Secției de Poliție Rurală Săvinești. Aceștia au demarat verificări pentru stabilirea împrejurărilor în care s-a produs incidentul. Amenințări cu un...

Incident șocant în curtea unei școli: un bărbat a amenințat cu un cuțit o altă persoană

Potrivit Inspectoratului de Poliție Județean Neamț, oamenii legii au fost sesizați vineri, printr-un apel la 112. Sesizarea a fost făcută de un bărbat de 44 de ani, care a reclamat că a fost amenințat de o altă persoană. La fața locului au intervenit polițiști din cadrul Poliției orașului Roznov și ai Secției de Poliție Rurală Săvinești. Aceștia au demarat verificări pentru stabilirea împrejurărilor în care s-a produs incidentul. Amenințări cu un...