ULTIMA ORĂ Guvernul român începe negocierile pentru cumpărarea unui port din Republica Moldova

Guvernul român va constitui o echipă pentru inițierea negocierilor cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în vederea achiziționării de către statul român, prin intermediul Companiei Naționale ”Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța, a acțiunilor integrale deținute, prin Danube Logistics SRL, de către BERD la Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova, conform actelor analizate de nexta.ro

Portul Giurgiulești este unicul port din Republica Moldova accesibil pentru navele maritime, situat la km 133,8 al fluviului Dunărea, în sudul țării, fiind mărginit de România și Ucraina.

De ce este important: În urmă cu un an, premierul Marcel Ciolacu anunța că România ar putea cumpăra Portul Giurgiulești din Republica Moldova: ”Trebuie să realizăm că Portul Constanța este strategic în momentul de față. Nu știu ce se va întâmpla cu Odesa. Mai există un port mai mic în Republica Moldova, Giurgiulești, și deja, prin ministrul Transporturilor, România și-a arătat interesul către BERD – pentru că acționarul majoritar la Giurgiulești este BERD – de a-l cumpăra statul român și de a-l dezvolta”.

De asemenea interesant: Danube Logistics este investitorul general și operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești, principalul port fluvio-maritim al Republicii Moldova. Începând din 2005, activitatea Danube Logistics este axată pe dezvoltarea portului, acesta devenind unul dintre cele mai de succes de pe Dunăre, facilitând comerțul companiilor moldovenești cu piețele internaționale.

Danube Logistics SRL este deținută în totalitate de compania olandeză Danube Logistics Holding BV. Singurul proprietar final al grupului de companii Danube Logistics este BERD.

Echipa de negociere propusă acum pentru achizițonarea protului moldovean de către statul român va fi condusă de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Bogdan Stelian Mîndrescu și va fi formată din reprezentanți ai Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Finanțelor, Ministerului Transportului și Infrastructurii și ai altor instituții relevante.

Guvernul întreprinde acest demers și ”având în vedere intenția companiei MBF Port Burgas din Republica Bulgaria de a achiziționa un pachet de acțiuni Danube Logistics SRL deținute de către BERD în Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova, cu scopul de a investi în portul Giurgiulești”, relevă un document văzut de Profit.ro.

Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova (informații furnizate de către Biroul de Promovare Comercial-Economică din cadrul Ambasadei României în Republica Moldova)

Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) este un nod logistic de importanță strategică care oferă importatorilor și exportatorilor servicii de transbordare și depozitare a mărfurilor, cu acces la o infrastructură de transport trimodală.

Portul este amplasat pe sectorul maritim al fluviului Dunărea și permite acostarea navelor fluviale și a navelor maritime cu pescaj de până la 7 m și, respectiv, cu o capacitate de până la 10.000 tone. În prezent, PILG oferă servicii de transbordare la patru terminale:

  • ➢ terminalul petrolier, dotat cu un parc de rezervoare cu o capacitate de 45 000 de tone de combustibil, prin care sunt importate produse petroliere și îngrășăminte lichide și prin care se exportă ulei de floarea-soarelui;
  • ➢ două terminale cerealiere prin care se exportă cereale și semințe;
  • ➢ un terminal de mărfuri generale și de containere unde se transbordează o gamă largă de mărfuri, printre care se numără – la import – cărbune, îngrășăminte, oțel și diverse materiale de construcții, cum ar fi nisip, pietre și pietriș, precum și – la export – cereale, semințe, șrot, DDGS (borhot furajer) și fier vechi.

În plus, portul este bine conectat cu linii de cale ferată cu ecartament larg și îngust. De exemplu, există o conexiune regulată de trenuri-bloc pentru transportul containerelor între Giurgiulești și terminalul de containere operat de DP World din Constanța, care ajută la reducerea traficului de camioane și reprezintă o alternativă pentru a evita timpii de așteptare îndelungați la frontiere.

Chiar și înainte de războiul din Ucraina, în 2021, volumul de mărfuri transbordate în Portul Internațional Liber Giurgiulești se ridica la peste 1,4 milioane de tone, fapt ce a plasat portul chiar pe locul trei în topul porturilor dunărene. Evident, odată cu începerea războiului, porturile ucrainene de pe Dunăre și-au mărit volumele de mărfuri transbordate, în timp ce volumul mărfurilor transbordate în PILG a crescut cu 30%, ajungând la peste 1,8 M tone în 2022, PILG poziționându-se astfel pe locul 4 printre porturile dunărene. În prima jumătate a anului 2023 s-a înregistrat o creștere suplimentară de 6%, iar volumul mărfurilor transbordate în port a depășit 1 milion de tone de mărfuri transbordate.

Deși extinderea fizică a liniei riverane este limitată de frontierele cu România și Ucraina, Portul Internațional Liber Giurgiulești este proiectat astfel încât să satisfacă în întregime necesitățile Republicii Moldova.

Cel mai important partener comercial este România. Motivul principal este că, în ceea ce privește multe tipuri de mărfuri, portul Constanța este un hub principal, iar Giurgiulești este un port satelit.

De exemplu, există livrări regulate de combustibil și cărbune din Constanța. Mai avem și livrări de materiale de construcții și, în special, de agregate din România către Giurgiulești. Alte țări de origine importante sunt Turcia pentru combustibil și Georgia pentru îngrășăminte. Principalele destinații directe de export de cereale pe nave maritime sunt Africa de Nord, în special Egiptul, și Orientul Apropiat, sau prin intermediul navelor fluviale către Constanța pentru transbordare în nave de dimensiuni mari. Uleiul de floarea-soarelui este, de obicei, livrat direct în Italia, Spania și Portugalia.

Deșeurile metalice și DDGS sunt de obicei exportate în Turcia.

Volumele de mărfuri transbordate prin Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) au crescut de la 1,83 milioane de tone în 2022 la un nou record de 2,17 milioane de tone în 2023, înregistrând o creștere de 18,6%. În plus, numărul de containere transbordate a atins un record istoric de 8.460 de unități (8.646 TEU).

Noul record a fost determinat în principal de cantitățile mai mari de cereale și semințe exportate, care au sporit cu 55% anul trecut, ajungând la 889 de mii de tone, ceea ce constituie 41% din volumul total de mărfuri transbordate. Importul de produse petroliere a crescut ușor, cu 4%, până la 599.000 tone, reprezentând 28% din totalul mărfurilor transbordate prin PILG. Creșterea volumelor din 2023 se datorează și majorării cu 26% comparativ cu anul trecut, a exporturilor de ulei de floarea-soarelui, atingând cifra de 248.000 tone. De asemenea, și cantitatea de materiale de construcții importate s-a majorat cu 10%, însumând 195.000 tone, iar importul de îngrășăminte în saci mari, vrac uscat și vrac lichid a continuat să evolueze pozitiv cu o creștere de 48%, ajungând la 119.000 de tone. Scăderi sunt înregistrate la importurile de cărbune și la exporturile de deșeuri metalice.

Mathias von Tucher, directorul general al Danube Logistics SRL, a declarat: ”În timp ce în 2023 o parte din volumele de mărfuri transbordate au fost pentru și dinspre Ucraina, în perspectivă ne concentrăm pe satisfacerea necesităților importatorilor și exportatorilor moldoveni. În ultimii doi ani ne-am mărit personalul cu 40% și intenționăm să îl menținem la acest nivel. Intensificarea exporturilor de cereale este, în principal, rezultatul investițiilor recent efectuate în noile instalații de depozitare a cerealelordin port. Pentru a spori capacitatea de încărcare a cerealelor la terminalul nostru de marfă, am achiziționat un încărcător de mare capacitate. În același timp, finalizăm lucrările de pregătire a construcției unui nou terminal universal, care are ca scop mărirea capacității de transbordare a mărfurilor uscate în vrac, a mărfurilor generale și containerelor cu 600 de mii de tone anual. În paralel, planificăm să creștem eficiența prin ridicarea nivelului de automatizare la terminalul de caleferată pentru mărfuri lichide în vrac și prin digitalizarea proceselor din terminal. Scopul nostru este să oferim servicii mai bune pentru clienții moldoveni prin creșterea capacității disponibile și a eficienței.”

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a devenit singurul proprietar legal efectiv al operatorului portului Giurgiulești la 7 mai 2021, pentru a asigura activitatea portului și pentru a proteja interesele sale financiare.

Prin achiziția acestuia, BERD își propunea să promoveze continuarea activității portului și să atragă investitori internaționali pentru a sprijini și dezvolta în continuare acest activ de infrastructură esențial, se arată într-un comunicat de presă al BERD, citat de IPN.

BERD a publicat atunci detaliile investiției sale în Portul Internațional Liber Giurgiulești, activ strategic pentru țară, într-un document în care descrie sprijinul său pentru proiect. Astfel, sprijinul a început în 1995, cu un pachet financiar de 27,5 milioane dolari SUA. Acesta consta dintr-un împrumut și din investiții de capital, oferite companiei mixte Terminal S.A., care a încheiat un acord de concesiune cu Guvernul Republicii Moldova în vederea construirii și exploatării Portului Giurgiulești.

Angajamentul BERD a continuat cu o serie de restructurări financiare complexe pentru a ajuta proiectul să depășească o serie de dificultăți, inclusiv retragerea investitorilor inițiali. Din 2014, operatorul portului Giurgiulești, cunoscut acum ca Danube Logistics SRL, compania sa mamă olandeză și, indirect, BERD au fost supuse diferitor acțiuni. Respectiv, la 7 mai 2021, Banca a devenit singurul proprietar legal efectiv al operatorului portului Giurgiulești pentru a asigura activitatea portului și pentru a proteja interesele sale financiare.

Recomandăm și ..

VIDEO | Ion Ceban, după tragedia de la Național, unde o copilă a murit: Unii „patrioți” apărau cu scandal clădirea. Solicit Guvernului să fie amplasată paza

Primarul capitalei, Ion Ceban, a transmis condoleanțe din partea Primăriei familiei îndoliate a fetiței de 13 ani, găsită fără suflare la Hotelul Național, pe 6 noiembrie. „Solicit Guvernului RM împreună să facem ceva în această privință, când e vorba de clădirile publice, să fie amplasată paza, iar cât privește clădirile private, să fie găsită o...

Ultima orǎ ..

(video) Fura plăcuțele, apoi suna stăpânii mașinilor și le cerea bani: Cum un bărbat din Bender a șantajat 17 șoferi de la Botanica

Un bărbat de 30 de ani, originar din Bender, este cercetat penal, fiind suspectat de comiterea a cel puțin 17 episoade de șantaj. Potrivit Poliției, acesta ar fi sustras mai multe plăcuțe de înmatriculare de la automobile în sectorul Botanica al capitalei.

Un nou sens giratoriu va fi amenajat la Anenii Noi, pentru creșterea siguranței rutiere în regiune

Administrația Națională a Drumurilor (AND) anunță lansarea procedurii de achiziție publică pentru construcția unui sens giratoriu la intersecția drumului național R2 Chișinău–Bender–Tiraspol (km 38+800), a drumului regional G108 și a străzii Concilierii ...

Moscova introduce o nouă măsură de control: FSB va putea suspenda serviciile de comunicații pentru anumiți abonați

Operatorii de telefonie din Rusia vor fi obligați să întrerupă serviciile de comunicații pentru anumiți abonați la cererea Serviciului Federal de Securitate (FSB). Modificările la legea federală „Despre comunicații” au fost elaborate de Ministerul Dezvoltării Digitale, iar comisia guvernamentală pentru activitate legislativă le-a aprobat, potrivit publicației Vedomosti, care citează surse din cadrul executivului. Conform proiectului de lege, citat de The Moscow Times, furnizorii de servicii vor fi obligați să suspende accesul la rețea „pentru protejarea securității cetățenilor și a statului în fața amenințărilor apărute”. Tipurile exacte de „amenințări” nu sunt precizate în document, însă se menționează că acestea vor fi...

Sistemul automat de control la frontieră, extins în noi puncte din România

Sistemul de intrare și ieșire (EES) va deveni operațional, de luni, 10 noiembrie, în noi puncte de trecere a frontierei din România. Noile locații includ Jimbolia și Luna (Timiș), Racovăț (Botoșani), Vicovu de Sus (Suceava), Halmeu (Satu Mare) și Aeroportul Suceava. „După punerea în funcţiune în România a acestui sistem, începând cu data de 12 octombrie, la punctele de trecere a frontierei Midia (judeţul Constanţa), Stânca (judeţul Botoşani), Naidaş (judeţul Caraş-Severin), Sighet (judeţul Maramureş) şi Aeroport Sibiu, acesta este extins, începând de astăzi, şi la punctele de trecere a frontierei menţionate mai sus”, informează un comunicat al Inspectoratului General al...

VIDEO Făcea bani cu plăcuțele de înmatriculare furate ale mașinilor: Un bărbat, reținut pentru șantaj

Un bărbat de 30 de ani, originar din Bender, a fost plasat în arest preventiv pentru 30 de zile. Acesta este suspectat de comiterea a cel puțin 17 episoade de șantaj. Potrivit poliției, bărbatul ar fi furat plăcuțele de înmatriculare ale mai multor mașini din sectorul Botanica al Capitalei, iar ulterior contacta proprietarii, cerând sume de bani în diferite valute pentru a le restitui. În urma măsurilor operative desfășurate de oamenii legii, suspectul a fost identificat și reținut. Investigațiile continuă în vederea stabilirii tuturor circumstanțelor. Pentru cele mai importante știri, abonează-te la canalul nostru de TELEGRAM! Dacă vinovăția sa va fi demonstrată, bărbatul riscă...

Krasnoselski, la întrevederea cu reprezentantul SUA la Chișinău: Transnistria mizează pe stabilitate și pace

Liderul nerecunoscut de la Tiraspol, Vadim Krasnoselski, s-a întâlnit cu o delegație a Ambasadei Statelor Unite în Republica Moldova, condusă de însărcinatul cu afaceri al SUA, Nick Pietrowicz. În cadrul întrevederii, Krasnoselski a subliniat angajamentul regiunii pentru stabilitate și menținere a păcii, precizând că toate conflictele trebuie soluționate prin negocieri. Nick Pietrowicz a exprimat susținerea pentru ideea menținerii păcii în zonă, anunță presa din regiune. Părțile au discutat și despre posibilitatea reluării formatului „5+2”, în acest format, SUA și Uniunea Europeană participă în calitate de observatori. Krasnoselski, s-a plâns că negocierile în acest format au fost întrerupe de Chișinău. Negocierile oficiale în...

Uzina de procesare a subproduselor de origine animală din Criuleni va fi funcțională din 2026

Unitatea de procesare a subproduselor de origine animală (UPSOA), aflată în construcție în apropiere de Criuleni, va fi pusă în funcțiune în anul 2026. Proiectul este realizat în cadrul Programului de Competitivitate Agricolă (MAC-P), implement...